Informations- og velkomstbrev

Hinderuplunds Informations- og velkomstbrev
Vi vil gerne på grundejerforeningens vegne byde jer velkommen i Hinderuplund. Husene i Hinderuplund blev bygget i 1957-58 til ”børnerige familier” og til tjenestemænd i kommunen. Indtil midt i 80’erne var husene lejeboliger; siden da er de blevet solgt efterhånden som lejerne fraflyttede – men vi har stadig beboere, der har boet her siden 1957-58.

I dag er ca. 145 af boligerne ejerboliger og ca. 10 kommunale lejeboliger. Det betyder at der er beboere i alderen fra 0 til nær 100 år – og sågar familier der er repræsenteret i området med flere generationer. Denne historie giver kvarteret en særlig stemning, som vi fra grundejerforeningens side gør meget for at dyrke og udvikle.

Vi har en hjemmeside, www.hinderuplund.dk, hvor der findes praktisk information, nyhedsbreve, information om arrangementer mv. Desuden har vi en gruppe på Facebook for beboere og ejere, ”Grundejerforeningen Hinderuplund”, hvor vi f.eks. kan dele information om arrangementer, begivenheder mv. samt komme i kontakt med hinanden ang. køb/salg/bytning af ting og sager samt få hjælp og oplysninger af hinanden.

Arrangementer
Der er løbende forskellige arrangementer for beboerne i grundejerforeningen – følg med på vores FB-side (”Grundejerforeningen Hinderuplund”). Sommerfesten i august er indtil videre ikke aktuel, da tilslutningen har været for ringe de senere år. Bestyrelsen har derfor i 2023 besluttet at holde en pause. Sommerfesten kan selvfølgelig genopstå, hvis der er stemning og tilslutning til den igen. Den har i mange år tidligere været en stor succes med stor tilslutning og et aktiv for grundejerforeningen, hvor folk mødtes under afslappede forhold og hyggede sig. Sankthansaften brænder vi endvidere et lille bål, ligesom der arrangeres diverse øvrige fælles aktiviteter i løbet af året. Vi har et aktivitetsudvalg til at arrangere disse begivenheder, og man er som ny såvel som gammel beboer meget velkommen til at blive en del af det, komme med input til det eller selv tage initiativ til fællesarrangementer.

Vedligehold og forandringer
Vi er mange mennesker der bor på et forholdsvis lille område, og derfor er det vigtigt, at vi tager hensyn til hinanden, både når vi vil lave forandringer på vores huse, og når vi færdes i kvarteret. Der er tinglyst en deklaration for området. Deklarationen beskriver hvilke forandringer, der er tilladte for husene, hvor der skal være hæk osv. Deklarationen er tinglyst på ejendommen, så I skulle gerne have fået den da I købte huset. En kopi kan udleveres ved henvendelse til kassereren og i øvrigt findes på hjemmesiden. Ved tvivlstilfælde kontakt bestyrelsen for grundejerforeningen. Se videre nedenfor.

Vi har ansat et gartnerfirma, Norskov Have & Anlæg, til at tage sig af den daglige vedligeholdelse af områdets grønne områder, til at klippe yderhækkene ud til veje og sorte stier, og til at styne lindetræerne. Norskov tager sig også af private haver. Ring til Jan Skov Nielsen på 2617 0564.

Desuden mødes vi en gang om året i foråret til en oprydnings-og-kom-hinanden-ved-formiddag, hvor vi fordeler os og går en tur rundt i området og samler affald. Indsatsen belønnes med en øl eller en sodavand.

Deklaration, herunder skure og hegn
På generalforsamlingen 15. april 2008 blev vedtaget et sæt retningslinjer for håndhævelse af deklarationen, idet grundejerforeningens bestyrelse efter deklarationens ordlyd skal ”påse overholdelse af deklarationens bestemmelser” og idet deklarationen efterhånden er ude af trit med virkeligheden. Nedenstående retningslinjer er således dem, som et stort flertal på generalforsamlingen var enige om skulle håndhæves af bestyrelsen.

  1. Tage: tagbeklædning på skrå tagflader må kun være af grå og sorte bølgeplader på såvel hovedbygning som tilbygning med skrå tagflade. Vandrette (næsten vandrette!) tagflader på tilbygninger kan beklædes med tagpap o.lign.
  2. Der tillades ikke kviste, men dog flade ovenlysvinduer i plan med taget.
  3. Ydervægge: skal fremstå i blank mur af gule teglsten på hovedbygninger og tilbygninger til havesiden, mens tilbygninger på indgangssiden skal være beklædt med Rockpanel farve Antracitgrå.
  4. Der stilles ikke krav til farvevalg på vinduesrammer og lignende.
  5. Tilbygninger: tilbygning mod vest (havesiden) skal være som vist på godkendte standardtegninger enten med fladt tag eller udføres med ensidigt fald. Tilbygninger skal opføres i skel, således at sidemurens midterlinie placeres over skellet, og således at sidemuren kan anvendes af begge grundejere.
  6. Der må ikke opføres garager eller carporte på de enkelte grunde.
  7. Hegnsforhold: Hegn mod veje og stier skal være levende eller med levende beplantning på ydersiden. Havemure i forlængelse af endemure må maksimalt være 3 meter. Træer tæt på skel beskæres, så de ikke er til gene for naboer. Grundejerne har fuld hegnspligt mod offentlige arealer samt veje og stier.
  8. Redskabsskure, cykelskure og drivhuse mv. skal anbringes mindst 40 cm fra skel.
  9. Haver kan udvides mod vest indtil en halv meter fra fortovskanten. Brugsretten over dette stykke fællesvej er ikke tinglyst. (Adgangsvejene/fortovene er 4 m brede private fællesveje, men som følge af generalforsamlingsvedtagelse i 2000 må haverne udvides som anført). Den vestligste række haver har dog skel vest for stien og er ikke udvidet som følge af nævnte vedtagelse.
  10. Solfangere eller solceller tillades, men skal være i plan med taget.

Øvrige forhold er selvfølgelig fortsat reguleret af deklarationen og lovgivningen.

Vi skal følge hegnsloven, som håndhæves af kommunens hegnssyn, og deklarationen, som håndhæves af bestyrelsen/kommunens byggesagskontor. Hvor der er uoverensstemmelse overtrumfer deklarationen (servitutterne) hegnsloven.

Ifølge hegnsloven må såvel hegn som rækværk, skure og lignende i skel højest være 1,80 meter. Hvis et hegn, et skur osv. placeres inden for skel, må hegnet, skuret osv. være tilsvarende højere. For hver 10 cm et skur eller et rækværk placeres inde på grunden, må det være 10 cm højere. Det vil fx sige i vores tilfælde, hvor vi i den bageste del af haven regner fra fortovskanten og ikke fra skel: Et skur der placeres 50 cm fra fortovskanten må være 2 meter og 30 cm i højden.

Oplysning om fortove og lindetræer
Grundejerforeningen står som ejer af fortovsarealerne, mens renholdelse påhviler de tilstødende parceller. Grundejerforeningen sørger for snerydning og glatførebekæmpelse samt årlig klipning af lindetræerne. Renholdelse skal foretages foran dit hus i hele fortovets bredde. Den bageste række skal desuden renholde det bageste fortov ind mod Hinderuplundparken.

Af hensyn til bl.a. snerydning og øvrig fremkommelighed skal hække, buske og lignende minimum klippes tilbage til en lodret linje over yderste fortovsflisekant.

Lindetræerne beskæres af gartneren, dog må du gerne selv fjerne stammeskud og rodskud.

Vedligehold af forsyningsledninger
Efter deklarationen skal man tåle, at ledninger fremføres over ens ejendom til forsyning af øvrige huse. Der har været nogle forespørgsler, om ikke grundejerforeningen betaler for noget, hvilket ikke er tilfældet, så til almindelig oplysning følger her:

Vandledningen mellem dine kældervægge skal du selv sørge for. VandCenter Syd vedligeholder kun i offentlig vejareal frem til skel (=husgav­len).

Vedligehold af Afløbsledninger (inkl. topbrønd) på tværs af husene deles mellem de to huse, som ledningen betjener. Afløbsledningen på langs af blokken deles af de 6 huse, der betjenes af ledningen. VandCenter Syd vedligeholder kun i offentlig vejareal frem til skel (=linjen bestemt af husgav­len).

Vedligehold af Fjernvarmeledninger foretages af Fjernvarme Fyn frem til hovedhanen ved/i huset.

Redskaber til udlån
Foreningen har en række redskaber mv. til udlån, bl.a. køreplader, foldeborde, tapetborde, havetromle, jordbor, rendegraverspade, kloakrensere, lang stige samt stige til trapper. De kan reserveres ved henvendelse til Frank Rasmussen (50 85 90 85), og det er også ham, samt resten af bestyrelsen, der står for at udlevere og modtage redskaberne. Festteltene reserveres og betales ved kassereren, mens et bestyrelsesmedlem står for udlevering og modtagelse. OBS: alt skal afleveres i rengjort stand og teltdugen skal være tør inden den foldes sammen.

Udbygninger
Ifølge deklarationen må der kun udbygges efter standardtegninger. I 2005-2006 fik foreningen udført nye standardtegninger, således at man i dag kan bygge enten en udbygning med fladt tag eller en med skråt tag med ensidigt 15-graders fald vinkelret på eksisterende tag. Begge kan opføres med eller uden kælder. Det er desuden blevet tilladt at bygge vindfang på forsiden af huset. Se i øvrigt punkt 1-5 i ovenstående afsnit ”Deklaration, herunder skure og hegn”. Kontakt formanden ang. tegningsmateriale til de principgodkendte tilbygninger. Husk at der selvfølgelig skal søges byggetilladelse!

TV og internet
I området er vi tilsluttet Glentevejs Antennelaug. Glentevejen tilbyder også kabel-internet, IP-telefoni og mobiltelefoni til konkurrencedygtige priser. Kontakt Glentevejen på telefon 66 14 41 77 eller gå ind på http://glenten.dk/.

Hvis I oplever problemer med tv-signalet, internet- eller telefonforbindelsen, så kontakt Glentevejen på 6614 4177 på hverdage i dagtimerne (se åbningstiderne for telefonisk henvendelse på http://glenten.dk/). Ved pludseligt opståede anlægsfejl, der berører minimum to husstande, kan vagttelefonen benyttes (samme telefonnummer). Frank Rasmussen (se bestyrelsessammensætningen nedenfor) er områdets medlem af Glentevejens repræsentantskab.

Generalforsamling og bestyrelse
Hvert år i april afholder vi generalforsamling i Grundejerforeningen Hinderuplund. Her diskuterer vi nye initiativer, og hvordan vi ønsker, området skal udvikle sig, og vi får vendt uoverensstemmelser, før de udvikler sig. Vi kan kun anbefale at deltage i generalforsamlingerne – så man kan følge med, og så man kan lære nogle af de andre beboere i området at kende.

Bestyrelsen for grundejerforeningen er sammensat af syv ejere og består af følgende:

  • Formand Otto Leopold, E36, formand@hinderuplund.dk, 4093 7340. Administrator, redaktør af nyhedsbreve, hjemmesiden.
  • Kasserer Britta Bechsgaard Jørgensen, E22, kasserer@hinderuplund.dk, 2422 2120, Ansvar for bogføring, admin. af ejerskifte mv.
  • Næstformand Dan Mærsk Jønstrup, E34, djoenstrup@gmail.com, 6062 0828, kontakt til gartner mv.
  • Frank Baaring Rasmussen, H2, fbr@jyde.dk, 5085 9085. Ansvar for udlån af redskaber og leverandørkontakt.
  • Kirsten Iversen, H35, kirstenbjerg@gmail.com, 2286 3000, aktivitetsudvalg-ansvarlig
  • Stina Engelhardt, H33, stinaenglehjerte@gmail.com, 3022 3057, ansvarlig for foreningens facebookside og aktivitetsudvalg-medansvarlig
  • Jens Dam, E17, jens.egebjerg.dam@gmail.com, 2870 8277, udlevering af nøgler P-plads, backup på udlån af redskaber

Man kan til enhver tid henvende sig til et af bestyrelsens medlemmer, hvis der er ting man er i tvivl om.

Afslutningsvis vil vi benytte lejligheden til at fortælle om, hvad grundejerkontingentet bliver brugt til, og hvilke pligter den enkelte har ud over at betale sit kontingent til foreningen.

Foreningen står for udførelsen af følgende opgaver:

  • Klipning af lindetræer mellem husene og i vængerne
  • Klipning af græs på fællesarealer
  • Vedligeholdelse af fællesarealer, herunder afvanding af fortove
  • Klipning af hække langs vænger og ”sorte stier” – 2 gange årligt
  • Ukrudtsbekæmpelse på parkeringspladserne langs vængerne
  • Levering af grus i mindre portioner f.eks. til grusning af fortove (kan hentes ved skuret i Hesbjergvænget). Større portioner kun efter aftale med kassereren og mod betaling (foreningens indkøbspris)
  • Snerydning og glatførebekæmpelse af fortovene foran alle husrækkerne og bag de bageste rækker
  • Udlån af pladser til campingvogne og trailere – disse må ikke parkeres på parkeringspladserne i vængerne (for at få en nøgle erlægges et depositum på kr. 200, som tilbagebetales, når nøglen afleveres igen – kontakt Jens Dam). For opbevaring af Campingvogne og større trailere (tilladt totalvægt over 750 kg) betales et årligt gebyr (fra 1/7-2022), mens opbevaring af almindelige små trailere ikke koster noget.
  • Fællesmøder i form af sankthansbål, sommerfest mv.
  • Arrangere affaldsindsamling i hele bebyggelsen – en-to gange om året.
  • Forsikring der dækker, hvis man kommer til skade på foreningens fællesarealer/legeplads.
  • Udgivelse af nyhedsbreve
  • Udlån af redskaber (henvendelse til Frank Rasmussen, se ovenfor)

Alle beboere udfører selv følgende opgaver:

  • Klipning af indvendige og udvendige hække (undtagen langs vængerne og de ”sorte stier”)
  • Holde for- og baghaver – helt ud til fortovskanterne
  • Feje fortov og havegang (bagerste huse mod grønt område skal også feje fortov mod dette). NB: der må ikke køres på fortovene uden, at der er lagt køreplader!
  • Rense fortov for sne og is, samt gruse
  • Køre affaldsspande ud til vejen, når de skal tømmes (se plan fra Odense Renovation A/S)
  • Huske, hvis de sælger huset, at fortælle om grundejerforeningen, og give besked til kassereren om ejerskiftet. Husk også at aflevere eventuel nøgle til camping-P-plads.

Vi oplever desværre, at der dumpes en del haveaffald/jord og lignende i vores fællesarealer primært nede ved vendepladserne og for enden af de sorte stier ind mod Hinderuplund-parken. Vores fællesarealer er ikke henkastningsplads for diverse “overskuds-ting” fra vores haver og vi henstiller venligst til, at man kører sit haveaffald/jord på kommunens genbrugsstationer.

Hvis I har spørgsmål til ovenstående, er I velkomne til at kontakte undertegnede eller et af de andre bestyrelsesmedlemmer.

Endnu en gang: Velkommen til Hinderuplund.

Med venlig hilsen

Grundejerforeningen Hinderuplund

Otto Leopold & Britta Bechsgaard Jørgensen

Formand & Kasserer